Minun Bulgariani

Luentosarja "minun Bulgariani" alkanut
Syyskokouksessa päätetty luentosarja "Minun Bulgariani" aloitti 15. helmikuuta 2001 Kampin palvelukeskuksessa. Sarjan ensimmäinen teema oli vuosien 1877-78 Balkanin sota ja siihen osallistuneiden suomalaisten kaartilaisten kohtalot sodassa ja kotimaahan palattua.

Luennoitsija, valtiotieteen maisteri Kari J.Talvitie on kerännyt mittavan aineiston Balkanin taisteluihin osallistuneista suomalaisista vapaaehtoisista, tiedot ja luvut kaatuneista, haavoittuneista ja sodasta selvinneistä kertoivat karua kieltä; joka neljäs taistelija menehtyi Balkanin taistoissa. Mutta, tutkimustyö on vielä kesken, joten näissäkin luvuissa saattaa ilmetä muutoksia. Suurin syy menehtymisiin olivat sairaudet ja erityisesti kenttäsairaaloiden luvut olivat surullista kuultavaa.

Alustuksen jälkeen käydyssä keskustelussa esitettiin kysymyksiä, jotka liikkuivat erityisesti siinä, miten nopeasti Suomessa saatiin pataljoona kerättyä ja sitä, mistä päin Suomea lähtijöitä oli runsaimmin. Niitä oli Pohjanmaalta, jossa tuolloin elettiin taloudellisesti vaikeita aikoja ja halu lähteä etsimään "omaa paikkaa" oli suuri nuorten miesten keskuudessa. Värväysten aikana tuli ilmi myös se, että nuorimmat sotilaat olivat vain 16-18 vuotiaita!

Yleisradion toimittaja Kerstin Kronvall, joka myös tekee tutkimustyötä tästä aiheesta kertoi tutkimusmatkoistaan Bulgariaan ja omasta erityisaiheestaan. Molemmat alustajat kertoivat pyrkivänsä julkaisemaan lopulliset tutkimustuloksensa vuonna 2002

Kerstin Kronvallilla oli erittäin mielenkiintoisia aiheita, joilla hän halusi kertoa muun muassa siitä, miten suomalaiset sotilaat olivat yhteydessä toisiinsa palattuaan Suomeen, miten heidän Balkanilta lähettämänsä kirjeet toimitettiin heidän perheilleen ja omaisilleen Suomessa.

Molemmat alustajat korostivat haluavansa kertoa Balkanin sodasta nimenomaan kertomalla sotilaista ja heidän elämästään Balkanilla, ei niinkään itse taisteluista ja strategioista, mutta myös niistä seikoista jotka johtivat sotaan ja - myös nykyiseen tilanteeseen Balkanilla.

On todella upeaa, että suomalaisista löytyy henkilöitä, tutkijoita, jotka oman päivätyönsä ohella jaksavat paneutua myös tällaisiin aiheisiin! Sekä Kari Talvitie että Kerstin Kronvall kertoivat olleensa yllättyneitä myös siitä avuliaisuudesta ja mielenkiinnosta, jota he kokivat bulgarialaisten taholta tutkimusmatkoillaan. Ehkäpä historia edelleenkin kutoo meitä - suomalaisia ja bulgarialaisia - yhdistävää verkkoa!

Sirkka-Liisa Lindqvist

Siirry sivulle