Liikemiehen ensi kokemuksia Bulgariasta

Bulgaria on Orion-Yhtymä OYJ Noiron viestipäällikön Jarne Paavilaisen uusia vientialueita. Suomesta tarjotaan laadukasta Lumene-kosmetiikkaa, joka tuntuu alustavasti olevan hyvinkin haluttua sikäläisille markkinoille.

”Minulla on tähän mennessä hyvät yhteydet Venäjälle, Ukrainaan, Valko-Venäjälle ja Baltian maihin. Näyttää siltä, että Bulgaria sopii erinomaisesti tähän konseptiin. Aika näyttää!

Olen käynyt maassa nyt kaksi kertaa markkinointitarkoituksissa – ohjelma on ollut sen verran tiukkaa, että nk. turistikohteet ovat jääneet todella vähälle. Bisnes on bisnestä, ja liiketoiminta vasta alkamassa, joten muu matkustelu saa odottaa. Olemme vasta rakentamassa perusasioita.

Kauppakumppanista on vielä vaikea sanoa mitään muuta kuin, että tapaamani tulevat paikalliset jakelijat ovat liikekumppaneina aivan ilmeisen luotettavia ja asiakaspalvelu on hyvin asiallista. Käyttökielinä ovat englanti ja venäjä. Paikalliset kohteet ovat olleet toistaiseksi Plovdiv ja Sofia, joten muualta maasta ei ole vielä kokemuksia. Menestystekijänä tuotteissa on tuntunut olevan suomalaisuus, jota kannattaa korostaa. Samoin hinta/laatusuhde on tärkeä asiakaskunnalle, jolla ei välttämättä ole vielä liiaksi ostovoimaa. Elintasoa omalta näkökannaltani voisin verrata ehkä latvia-liettualaiseen vastaavaan.

Puhtaasti omina kokemuksinani matkantekijänä voin sanoa, että esim. hotellimajoitusten taso on aina ollut hyvä. Perillä liikkumisen ovat hoitaneet paikalliset jakelijat, joten julkisten kulkuneuvojen kohdalta ei ole kerrottavaa. Oma yhtymä on huolehtinut lennot perille.
Henkilökohtaisesti tuotin heti ensi kerralla vastaanottajille suuren pettymyksen: he olivat olettaneet tapaavansa blondin viikingin – omakuva on aika kaukana siitä! Kuulin, että Suomestahan pitäisi tietämän mukaan aina tulla vaaleita ja sinisilmäisiä. Ei silti, kelpasin kyllä sitten näilläkin väreillä. Joka puolella paikallinen ruoka oli todella hyvää ja salaattien koko oli XXL:ää. Joskus oli pääruoka jäädä syömättä, kun sitä ahnehti niitä upeita lisukkeita. Samoin viinit olivat erinomaisia – ja niitähän saa jo jonkin verran Suomessakin.

Hintataso on turistiystävällinen, ainakin turistikeitaiden ulkopuolella. Matkailijan kannattaa ilmeisesti käydä paikalla ennen kuin maa liikaa EU-laistuu ja liike-elämä ottaa markkinat siellä päin lukuun viimeistään silloin, kun Euroopasta on kutsu tullut! Omat liikekumppanikokemukseni ovat tähän mennessä olleet rehdit ja asialliset. Kohde maksaa vaivan käydä ja kokea – jospa joskus olisi vielä hiukan vapaa-aikaa virallisuuksien ulkopuolella itsellänikin! Ainoa, missä viime kerralla yritin Sofiassa käydä, oli Aleksanteri Nevskin kirkko, vaan sepä oli korjausten tähden kiinni…”

Seija Karasjoki

Siirry sivulle