Naisena Bulgariassa, osa 4/4

Petja Hristova
Petja Hristova, 30 v., syntynyt Varnassa. Petja on keskiluokkaisten vanhempien, äiti opettaja teknillisessä koulussa ja isä nimekäs taidemaalari. Lapsuuden kodissa Petjalla ei koulutöiden lisäksi ollut mitään erityisiä velvotteita. Peruskoulun jälkeen hän kävi saksalaisen lukion ja turisti-instituutin. Opiskeluaikanaan halusi töitä turismin parista. Tavallaan tuo toive onkin nyt toteutunut, koska hän on pienen ravintolan hovimestari/tarjoilija. Työstä saatu palkka riittää hyvin elämiseen 9-vuotiaan tyttären kanssa. Petja harrastaa musiikin kuuntelua ja pitkiä kävelyretkiä. Hän on perinyt isältään taiteellisuutta, mikä ilmenee esim. työssä upeina erikoisina juhlakattauksina.

- Naisena eläminen on vaikeampaa varsinkin minulle, kun olen yksinhuoltaja ja siksi kaikesta pitää huolehtia yksin, Petja kertoo ja lisää: uusi Bulgaria on parempi kuin entinen, koska on enemmän vapautta niin elämän laatu on parantunut.
Petjalla on myös huolenaiheita: Nykyään tapahtuu enemmän murhia ja kaikenlaisia katastrofeja.
- Elämäni on ollut hyvä enkä toivo muutosta siihen. Minulla on tytär, hyvä työ ja terveyttä ja ystäviä. Muuta en tarvise.

Maj-Lis Lehessalo

Siirry sivulle