Bulgaria - jännittäviä elämyksiä

Helsingin Kirjamessuilla viime lokakuussa huomioni kiintyi Bulgaria Magazine-nimiseen lehteen. Otin sen mukaani ja selasin uteliaana - mutta mikään lehdessä ei mitenkään liittynyt Bulgaria-nimiseen maahan. Lähinnä lehti esitteli uutta graafista suunnittelua.
Helsingin Taidehallin Studiossa näytti joulukuussa esittäytyvän Bulgaria Collective, lehteä julkaisevan, Taideteollisessa korkeakoulussa opiskelevan neljän nuoren miehen ryhmä.

Ehkä Bulgaria-yhteys selviäisi siellä.
Bulgaria Magazinella ei ole mitään tekemistä samannimisen valtion kanssa, joskin ko. valtio on melko tuntematon suomalaisille. Myös BM on melko tuntematon julkaisu, jonka erilainen tapa tuottaa kokemuksia lukijalle on ulotettu myös lehden nimeen. Yleisilmeessä on kuitenkin käytetty joitakin Bulgariasta muistuttavia elementtejä. Kokonaisuudella pyritään osoittamaan, että uusi tuntematon paikka on täynnä uusia jännittäviä elämyksiä, selittävät lehden julkaisijat Jesper Bangen, Jarno Luotonen, Juha Murremäki ja Pekka Toivonen.

Hm. No - miten eräs PR:nsä erinomaisesti hoitanut mies sanoikaan: kirjoittakoot mitä kirjoittavat - pääasia, että kirjoittavat nimen oikein!

Sinänsä julkisuus on myönteistä: Bulgaria Collective on suunnitellut tuotteita mm. Image-lehdelle, Dieselille ja Moon-tv:lle, Bulgaria Magazine on saanut kunniamaininnan Grafia ry:n Vuoden huiput 2001-kilpailussa ja päässyt kansainvälisesti avantgardistiseen seuraan. Tuotteet näyttävät rennon hilpeällä kädellä suunnitelluilta, raikkailta ja moderneilta - vetoavat varmaan erityisesti nuoriin ihmisiin.

Mutta tuossa tuntemattomuudella perustelussa taitaa silti olla jonkinmoista haastetta Suomi-Bulgaria seuralle !

Ritva Särkisilta

Uteliaille lisätietoja,bulgariamagazine

Siirry sivulle