Helsingin Kirjamessuilla viime lokakuussa huomioni kiintyi Bulgaria Magazine-nimiseen lehteen.
Otin sen mukaani ja selasin uteliaana - mutta mikään lehdessä ei mitenkään liittynyt
Bulgaria-nimiseen maahan. Lähinnä lehti esitteli uutta graafista suunnittelua.
Helsingin Taidehallin Studiossa näytti joulukuussa esittäytyvän Bulgaria Collective,
lehteä julkaisevan, Taideteollisessa korkeakoulussa opiskelevan neljän nuoren miehen ryhmä.
Ehkä Bulgaria-yhteys selviäisi siellä.
Bulgaria Magazinella ei ole mitään tekemistä samannimisen valtion kanssa, joskin ko. valtio on
melko tuntematon suomalaisille. Myös BM on melko tuntematon julkaisu, jonka erilainen tapa tuottaa
kokemuksia lukijalle on ulotettu myös lehden nimeen. Yleisilmeessä on kuitenkin käytetty joitakin
Bulgariasta muistuttavia elementtejä. Kokonaisuudella pyritään osoittamaan, että uusi tuntematon
paikka on täynnä uusia jännittäviä elämyksiä, selittävät lehden julkaisijat Jesper Bangen,
Jarno Luotonen, Juha Murremäki ja Pekka Toivonen.
Hm. No - miten eräs PR:nsä erinomaisesti hoitanut mies sanoikaan: kirjoittakoot mitä kirjoittavat
- pääasia, että kirjoittavat nimen oikein!
Sinänsä julkisuus on myönteistä: Bulgaria Collective on suunnitellut tuotteita mm. Image-lehdelle,
Dieselille ja Moon-tv:lle, Bulgaria Magazine on saanut kunniamaininnan Grafia ry:n Vuoden huiput
2001-kilpailussa ja päässyt kansainvälisesti avantgardistiseen seuraan. Tuotteet näyttävät rennon
hilpeällä kädellä suunnitelluilta, raikkailta ja moderneilta - vetoavat varmaan erityisesti nuoriin
ihmisiin.
Mutta tuossa tuntemattomuudella perustelussa taitaa silti olla jonkinmoista haastetta Suomi-Bulgaria
seuralle !
Ritva Särkisilta
Uteliaille lisätietoja,bulgariamagazine
Siirry sivulle