Miksi Bulgaria ?

- on minulle usein esitetty kysymys. Niin, miksi Bulgaria? Ilmeisesti meillä kaikilla on jokin maa, joka on muita suositumpi. Minulle se on Bulgaria. Jo 1960-luvulla tutustuin Bulgariaan, liityin jäseneksi ja usean vuoden ajan olin enemmän tai vähemmän "passiivinen" jäsen, toisin sanoin kävin kokouksissa ja maksoin jäsenmaksuni. Sitten opinnot Moskovassa keskeyttivät tuonkin toiminnan. Palattuani kotiin ja vakiinnuttuani helsinkiläiseen "työmaisemaan" alkoi elämässäni uusi "Bulgaria" vaihe. Jota täydensi ja aktivoi työskentely Bulgarian suurlähetystössä. Tiedättekö - se oli mielenkiintoista ja antoisaa aikaa! Nautin jokaisesta minuutista, tapasin silloisia mielen-kiintoisia bulgarialaisia kulttuuri- ja poliittisen elämän edustajia, suomalaisista puhumattakaan.
Seuran tilaisuuksissa olin aina mukana, useinmiten suurlähettilään tulkkina, osallistuin ohjelmien järjestelyyn - kirjoitin jopa lyhyen sketsinkin suomalaisten matkailusta Bulgariassa! Esitimme sen eräässä joulujuhlassa yhdessä Bulgarian suurlähetystön ja Matkailutoimiston henkilökunnan nuorten sekä Helsingin yliopistossa bulgariaa opiskelevien kurssilaisten kanssa! Sketsi perustui sanoihin, jotka muistuttivat suomen kieltä ja päinvastoin, sekaan solutin myös venäläisiä sanoja, joiden merkitys oli aivan toinen kuin bulgarian kielen. Tämän idean sain venäläiseltä humoristilta - Arkadi Raikinilta, joka itse koki asian teatteriseurueensa vieraillessa Sofiassa. Arkadi kertoi minulle kutkuttavan hauskoja juttuja "kielikömmähdyksistä" kaupoissa jne.
Joka kerta kun käyn Bulgariassa ja koneen laskeutuessa Sofian lentokentälle, minusta tuntuu, että "olen taas tullut kotiin."
Seuramme järjestäessä Suomen elokuvaviikkoa Bulgariassa olin sekä onnellinen että ylpeäkin. Ylpeä siksi, että pieni seuramme ylsi niinkin merkittävään tekoon, semminkin kun Sofiassa järjestetty elokuvaviikko tuli osaksi Bulgariassa silloin pidettyä eurooppalaisen elokuvan festivaalia. Uskotteko, että oli mahtavaa olla mukana?
Niin - miksi Bulgaria? - on kysymys, jonka esitän nyt teille, hyvät ystävät. Kirjoitelkaapa lehteen ajatuksianne siitä, miksi olette valinneet Bulgarian. Itse voin rehellisesti tunnustaa, että voisin kirjoittaa hyvinkin paljon jonkinlaisia muistelmia omista Bulgaria-kokemuksistani, mutta tässä nyt vain yksi pieni esimerkki niistä. Tarttukaapa kynään, näppäilkää kirjoituskoneen tai tietokoneen näppäimiä ja lähettäkää meille muisteloitanne!

Sirkka-Liisa Lindqvist

Siirry sivulle